التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Strategic Public Relations Planning — Positioning for Success Posted by Martha Whiteley on August 27th 2013

 
  a Strategic planning is at the heart of all public relations. Launching a PR campaign without a strategic plan is like embarking on a trip without a map or GPS. In today’s business environment, with limited resources and ramped up accountability, it’s not enough to head off in a general, vague direction. A GPS-like a strategic plan requires you to input your destination. It keeps you on track.

The ability to think and act strategically is the key that enables professionals to advance from tactical PR practitioners to sought-after strategic planners. Today, effective communicators not only need to know what to do and why, they also need to know how to evaluate the effectiveness of the chosen approach.

It’s such an exciting time for public relations. The landscape of the profession is rapidly changing and new methods and tactics are emerging. It is shedding its past approach from disseminating information to a focus on promoting engagement, identifying influencers and developing brand advocates. But the basic principles for excellence in effective PR still apply: strategy, creativity, integrity and follow through.

My experience in corporate communications and PR consulting has exposed me to many real-world success stories. I’ve learned that one of the best ways to sharpen strategic thinking is to critically evaluate case studies of PR campaigns. It’s worth the time to analyze campaigns you have worked on and other programs you come across. What worked well and what was not so effective? See if you can uncover any takeaways or insights that might apply to current or future PR challenges.

The easiest way to develop a strategic PR plan is to break it down into four main components: analysis, research, execution and evaluation.

The first step toward a successful campaign is to perform an analysis of all aspects of the PR situation. This leads to identifying and establishing the communications objectives. Keep in mind that goals and objectives are not the same thing. Objectives are clear and measurable statements based on an organization’s goals. Goals, stated in general terms, articulate an organization’s mission or vision. The next important step is to determine all the relevant publics and key audiences. Once the objectives and audiences are identified, it’s time to make strategic choices from a multitude of tactical options.

Along with the analysis phase is the research phase. Think of research as the GPS of the planning stage. It will position your message and set you in the right direction. An important aspect of effective public relations is strategically crafting your message to build relationships and engage your audiences in conversations.

After the situation analysis, research and message development are complete, you can formulate the timeline of the plan and begin executing the tactical components of the plan. Now is the time to establish metrics for measuring results and evaluating effectiveness of the program.

The final phase is to evaluate the campaign and report on its reach and results. It is important to be able to articulate quantitative and qualitative measurements of effectiveness.

I think it was Richard Bach who said: “You are all learners, doers and teachers.” Isn’t that the truth! A big part of life is learning from one another. By critically evaluating real-world case studies of other PR campaigns, we can enhance our creativity and strategic thinking. Awareness of the mistakes of others can help us avoid similar scenarios. More importantly, we can benefit immensely from observing, understanding and emulating best practices. With each successful PR campaign, we gain the opportunity to advance in our field and elevate the profession as a whole

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

"مهرجان التسوق": نابلس حققت قصب السبق ..... بقلـم: صلاح هنية

كان رتل الـمركبات شبه متواصل من حوارة إلى مدخل نابلس صباح السبت، ولـم تخف حركة السير على الشارع الرئيس من رام الله إلى نابلس... يوم السبت، باختصار هو أن أكبر سدر كنافة سيدخل موسوعة (غينيس) وسيتم إنجازه في نابلس على الدوار ضمن فعاليات مهرجان نابلس للتسوق. الـمبادرة بحد ذاتها تستحق الثناء؛ كونها جاءت في الـمكان الـمناسب؛ نابلس العاصمة الاقتصادية الـمحاصرة والـمعزولة منذ العام 0002، وهي أساس بالإمكان البناء عليه في الأعوام الـمقبلة. الاهم ان الـمشهد على مدخل نابلس الرئيس بداية شارع القدس بات مختلفاً، حيث ازدان، الاسبوع الـماضي، بلوحات اعلانية لـمنتجات غير فلسطينية إلى جانب اعلانات الترويج للـمهرجان، الدعوات توالت خصوصاً من "الراصد الاقتصادي" إلى محافظ نابلس بهذا الخصوص علـماً أن معظم الشركات الفلسطينية راعية للـمهرجان ولا تستحق الا الدعم والاسناد على فعلها الاقتصادي هذا، وهذه نقطة تسجل لنابلس، ومحافظها وفعالياتها. الاستجابة كانت سريعة فاستبدلت بإعلانات للـمنتجات الفلسطينية التي دعمت ودعت إلى مهرجان نابلس للتسوق، ومن الواضح ان موقف الـمحافظ هو الذي ادى لهذه النتيجة الطيبة، وترك آ

صلاح هنية: ‏إصرار على مكافحة الفساد الغذائي

رتفع كل فترة صرخات المستهلكين الفلسطينيين ضد الأغذية الفاسدة، والمنتجات المهربة من المستوطنات. ويؤكد رئيس جميعة حماية المستهلك الفلسطيني صلاح هنية على محاربة هذه الظواهر، لافتاً الى وجود الكثير من المعوقات وهذا نص المقابلة: *هل من غطاء قانوني للمستهلك الفلسطيني؟ يتمتع المستهلك الفلسطيني بحقوق حمائية، إذ يتم تطبيق قانون حماية مستهلك عصري يحمل ‏الرقم 21 لعام 2005، ويغطي بشمولية قضايا المستهلك المحورية. وتتمثل هذه القضايا بضرورة إشهار الأسعار، ومحاربة الغبن ‏التجاري والغش والتلاعب بالأسعار والأغذية والسلع. وينظم القانون آلية حماية المواطنين، من خلال تأسيس جمعية ‏حماية المستهلك، والمجلس الفلسطيني لحماية المستهلك، ويتيح للجمعيات رفع قضايا نيابة عن المستهلك دون أي ‏حاجة لتوكيل كونها جمعيات تمثيلية، ويركز على قضايا تنسيقية بين الجمعية والقطاع العام‎.‎ والجانب الثاني الإيجابي، ورغم حداثة عمر جمعية حماية المستهلك الفلسطيني، ورغم ضعف مواردها المالية إلا أنها ‏استطاعت تحقيق إنجازات، واستطاعت الضغط والتأثير على العديد من القرارات الحكومية بما يضمن حقوق المستهلكين. ‎*لكن، هل القانون والج