التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Strategic Public Relations Planning — Positioning for Success Posted by Martha Whiteley on August 27th 2013

 
  a Strategic planning is at the heart of all public relations. Launching a PR campaign without a strategic plan is like embarking on a trip without a map or GPS. In today’s business environment, with limited resources and ramped up accountability, it’s not enough to head off in a general, vague direction. A GPS-like a strategic plan requires you to input your destination. It keeps you on track.

The ability to think and act strategically is the key that enables professionals to advance from tactical PR practitioners to sought-after strategic planners. Today, effective communicators not only need to know what to do and why, they also need to know how to evaluate the effectiveness of the chosen approach.

It’s such an exciting time for public relations. The landscape of the profession is rapidly changing and new methods and tactics are emerging. It is shedding its past approach from disseminating information to a focus on promoting engagement, identifying influencers and developing brand advocates. But the basic principles for excellence in effective PR still apply: strategy, creativity, integrity and follow through.

My experience in corporate communications and PR consulting has exposed me to many real-world success stories. I’ve learned that one of the best ways to sharpen strategic thinking is to critically evaluate case studies of PR campaigns. It’s worth the time to analyze campaigns you have worked on and other programs you come across. What worked well and what was not so effective? See if you can uncover any takeaways or insights that might apply to current or future PR challenges.

The easiest way to develop a strategic PR plan is to break it down into four main components: analysis, research, execution and evaluation.

The first step toward a successful campaign is to perform an analysis of all aspects of the PR situation. This leads to identifying and establishing the communications objectives. Keep in mind that goals and objectives are not the same thing. Objectives are clear and measurable statements based on an organization’s goals. Goals, stated in general terms, articulate an organization’s mission or vision. The next important step is to determine all the relevant publics and key audiences. Once the objectives and audiences are identified, it’s time to make strategic choices from a multitude of tactical options.

Along with the analysis phase is the research phase. Think of research as the GPS of the planning stage. It will position your message and set you in the right direction. An important aspect of effective public relations is strategically crafting your message to build relationships and engage your audiences in conversations.

After the situation analysis, research and message development are complete, you can formulate the timeline of the plan and begin executing the tactical components of the plan. Now is the time to establish metrics for measuring results and evaluating effectiveness of the program.

The final phase is to evaluate the campaign and report on its reach and results. It is important to be able to articulate quantitative and qualitative measurements of effectiveness.

I think it was Richard Bach who said: “You are all learners, doers and teachers.” Isn’t that the truth! A big part of life is learning from one another. By critically evaluating real-world case studies of other PR campaigns, we can enhance our creativity and strategic thinking. Awareness of the mistakes of others can help us avoid similar scenarios. More importantly, we can benefit immensely from observing, understanding and emulating best practices. With each successful PR campaign, we gain the opportunity to advance in our field and elevate the profession as a whole

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

د. اشتية يصادق على إحالة ثلاث عطاءات لإنشاء مدارس في يعبد وبيت سوريك وشمال الخليل

صادق الدكتور محمد اشتية وزير الأشغال العامة والإسكان على إحالة ثلاثة عطاءات على المقاولين لمباشرة الأعمال فيها وذلك لإنشاء مدارس بتكلفة بلغت 2 مليون و470 ألف دولار. ووافق الوزير اشتية على إحالة عطاءات لإنشاء ثلاثة مدارس الأول هو إنشاء مدرسة يعبد الثانوية للبنين في جنين بتكلفة 997 ألف دولار بتمويل من وزارة المالية، والثاني هو مشروع إنشاء مدرسة بيت سوريك الأساسية للبنات في الرام بتكلفة 765 ألف دولار مولها المصرف العربي للتنمية-أفريقيا والثالث هو إنشاء مدرسة الدوارة الثانوية للبنين في الخليل بتكلفة مقدارها 765 ألف دولار بتمويل من المصرف العربي للتنمية-أفريقيا. وأشار د. اشتية إلى بناء المدارس ينبع من حرص الوزارة على خلق ظروف تعليمية أفضل للطلبة حيث قال: "يأتي اهتمامنا بالتعليم في فلسطين كونه يعتبر رافعة للفقر ووسيلة لجسر الهوة بين التفاوتات الاجتماعية والاقتصادية في المجتمع الفلسطيني وأداة للنهوض الاقتصادي وهو إثبات للهوية لأنه أداة لمواجهة المشروع الهادف إلى محو الكينونة الفلسطينية". وأضاف: "كل هذه العوامل تجعلنا مصممين على إنشاء المدارس وترسيخ الوعي بأهمية التعليم ودوره ف...

الصديق (هشام)والتنوع الايجابي بقلم صلاح هنية

20.08.11 - 22:27 الصديق ( هشام ) كان معنا هو وزوجته ( سمر)في الامسية الرمضانية الاقتصادية التي نظمتها جمعية حماية المستهلك الفلسطيني في محافظة رام الله والبيرة وفي ذات الوقت كان بقية افراد الاسرة منتشرين في المدينة ( رام الله ) بين نشاط ثقافي في المحكمة العثمانية، وأخر في قصر الثقافة، ومحمود وأحمد اثرا البقاء في البيت على قاعدة ( زاهي وهبة )، باختصار تلك هي الاسرة الفلسطينية النووية التي تسكن رام الله هكذا بالغالب توزع اهتماماته، بينما كان الصديق معنا بكل جوارحه حيث انحاز لأمسيتنا ولملف حماية المستهلك. في الجزء الأخر من المدينة كان الحال مختلفا هناك من يرغب بسهرة رمضانية ( فايعة) بين متابعة مباراة كرة قدم، أو لعبة مسابقات في مطعم ومتنزه في المدينة، أو متابعة مسلسل (الزعيم )على شاشة كبيرة تعويضا عن انتهاء (باب الحارة). شخصيا لن أطلب من اية جهة قضائية منع السهر في المدينة ولا حجب امكانيات برامج المسابقات التي تنظم في مطعا هنا أو هناك، ولن اطلب من أمانة سر المجلس الثوري لفتح أن تتدخل في الأمر سلبا أو ايجابا. شخصيا لن أطلب من أمام مسجد الحي أن يقول عنهم أي شيء لكني احثه أن يحافظ على زخ...

لقدس ........ما بين أعلامها ومكانها ورؤى فلسطينية ... بقلم: صلاح هنية

القدس معركة يسعى الاحتلال جاهدا إلى حسمها ولكنه لم يتمكن لغاية هذه اللحظة من حسما كليا ؟؟؟؟؟ مقبلات بداية الزيارة إلى القدس بعد عامين من الغياب القصري، عامان تغيب خلالهما عن أي مكان في العالم وتعود إليه قد تجد أن تقدما ما قد وقع، لكن القدس أمر مختلف جذريا؛ فهي تتغير ولكن بشكل خطير ومقلق على المستوى السياسي والوطني والاجتماعي والاقتصادي والعاطفي والوجداني والأخلاقي. القدس اليوم ليست مثلما كانت قبل عامين، وهي لم تكن قبل عامين مثلما كانت عليه قبل عامين مضيا على ذلك التاريخ. باختصار ما يقع في القدس اليوم هو تسارع محموم باتجاه محو تراث وتاريخ وحضور إنساني واسع وذكريات وأماكن وقصره بأدوات غير شرعية على ما يريده المحتّل وتغييب كل الشواهد الباقية عبر الدهر. وهذا التغيير واضح أنه عشوائي تدميري فقط لأظهار عناصر القوة أن الاحتلال يستطيع. فالقطار الخفيف ليس هدفا تنمويا ولا تطويريا ولا يحزنون، بل هو أعلان أن بلدوزرات الاحتلال من طراز كتربلير تضرب الأرض تحت أقدامنا لتقول أننا هنا قوة احتلالية تغير كما تشاء. ...