التخطي إلى المحتوى الرئيسي

Strategic Public Relations Planning — Positioning for Success Posted by Martha Whiteley on August 27th 2013

 
  a Strategic planning is at the heart of all public relations. Launching a PR campaign without a strategic plan is like embarking on a trip without a map or GPS. In today’s business environment, with limited resources and ramped up accountability, it’s not enough to head off in a general, vague direction. A GPS-like a strategic plan requires you to input your destination. It keeps you on track.

The ability to think and act strategically is the key that enables professionals to advance from tactical PR practitioners to sought-after strategic planners. Today, effective communicators not only need to know what to do and why, they also need to know how to evaluate the effectiveness of the chosen approach.

It’s such an exciting time for public relations. The landscape of the profession is rapidly changing and new methods and tactics are emerging. It is shedding its past approach from disseminating information to a focus on promoting engagement, identifying influencers and developing brand advocates. But the basic principles for excellence in effective PR still apply: strategy, creativity, integrity and follow through.

My experience in corporate communications and PR consulting has exposed me to many real-world success stories. I’ve learned that one of the best ways to sharpen strategic thinking is to critically evaluate case studies of PR campaigns. It’s worth the time to analyze campaigns you have worked on and other programs you come across. What worked well and what was not so effective? See if you can uncover any takeaways or insights that might apply to current or future PR challenges.

The easiest way to develop a strategic PR plan is to break it down into four main components: analysis, research, execution and evaluation.

The first step toward a successful campaign is to perform an analysis of all aspects of the PR situation. This leads to identifying and establishing the communications objectives. Keep in mind that goals and objectives are not the same thing. Objectives are clear and measurable statements based on an organization’s goals. Goals, stated in general terms, articulate an organization’s mission or vision. The next important step is to determine all the relevant publics and key audiences. Once the objectives and audiences are identified, it’s time to make strategic choices from a multitude of tactical options.

Along with the analysis phase is the research phase. Think of research as the GPS of the planning stage. It will position your message and set you in the right direction. An important aspect of effective public relations is strategically crafting your message to build relationships and engage your audiences in conversations.

After the situation analysis, research and message development are complete, you can formulate the timeline of the plan and begin executing the tactical components of the plan. Now is the time to establish metrics for measuring results and evaluating effectiveness of the program.

The final phase is to evaluate the campaign and report on its reach and results. It is important to be able to articulate quantitative and qualitative measurements of effectiveness.

I think it was Richard Bach who said: “You are all learners, doers and teachers.” Isn’t that the truth! A big part of life is learning from one another. By critically evaluating real-world case studies of other PR campaigns, we can enhance our creativity and strategic thinking. Awareness of the mistakes of others can help us avoid similar scenarios. More importantly, we can benefit immensely from observing, understanding and emulating best practices. With each successful PR campaign, we gain the opportunity to advance in our field and elevate the profession as a whole

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الصديق (هشام)والتنوع الايجابي بقلم صلاح هنية

20.08.11 - 22:27 الصديق ( هشام ) كان معنا هو وزوجته ( سمر)في الامسية الرمضانية الاقتصادية التي نظمتها جمعية حماية المستهلك الفلسطيني في محافظة رام الله والبيرة وفي ذات الوقت كان بقية افراد الاسرة منتشرين في المدينة ( رام الله ) بين نشاط ثقافي في المحكمة العثمانية، وأخر في قصر الثقافة، ومحمود وأحمد اثرا البقاء في البيت على قاعدة ( زاهي وهبة )، باختصار تلك هي الاسرة الفلسطينية النووية التي تسكن رام الله هكذا بالغالب توزع اهتماماته، بينما كان الصديق معنا بكل جوارحه حيث انحاز لأمسيتنا ولملف حماية المستهلك. في الجزء الأخر من المدينة كان الحال مختلفا هناك من يرغب بسهرة رمضانية ( فايعة) بين متابعة مباراة كرة قدم، أو لعبة مسابقات في مطعم ومتنزه في المدينة، أو متابعة مسلسل (الزعيم )على شاشة كبيرة تعويضا عن انتهاء (باب الحارة). شخصيا لن أطلب من اية جهة قضائية منع السهر في المدينة ولا حجب امكانيات برامج المسابقات التي تنظم في مطعا هنا أو هناك، ولن اطلب من أمانة سر المجلس الثوري لفتح أن تتدخل في الأمر سلبا أو ايجابا. شخصيا لن أطلب من أمام مسجد الحي أن يقول عنهم أي شيء لكني احثه أن يحافظ على زخ...

Organize better meetings by NOI

Dec 5, 2011 If you're spending too much time in meetings where little seems to get accomplished, try these four rules to make over your meeting habits: Always have an agenda. And when something comes up that isn't on the agenda, decide on the spot if it's truly important enough to displace another topic (usually it won't be, but sometimes it will be). If it's not, then say, "Let's put that on the agenda for another time" and move the conversation back to what you're there to discuss. Announce at the start what you'd like the take-aways to be. For instance, you might announce that at the beginning, "We have one hour to cover A, B, and C.At the end of this meeting, I'm hoping we'll have ___." Create actions and assign responsibility. At the end of the meeting, make sure the conversation has been translated into action items, and that each action item has a clear owner. Separate group meetings and 1-to-1 check-ins. Group meetings...

معهد السياسات العامة-IPP يصدر العدد السادس من "فصلية سياسات"

صدر حديثا عن "معهد السياسات العامة" برام الله، العدد السادس من فصلية "سياسات"، يقع في 160 صفحة ويتناول مجموعة من القضايا والمفاهيم المحلية والعربية، تندرج في دائرة تعميق فهم الحال الفلسطيني وما انتهى إليه بحثاً عن المخارج الممكنة. ففي العدد يكتب الباحث طلال أبور ركبة من مركز رام الله لدراسات حقوق الإنسان حول أزمة الديمقراطية العربية وتعثر المشروع الديمقراطي العربي بسبب عثرات داخلية تتعلق بالسياسية العربية ذاتها أو بالتدخل الخارجي. وضمن نفس الاتجاه يكتب الباحث محمد حجازي حول الإسلام السياسي والعملية الديمقراطية: فلسطين نموذجاً. ويقدم الباحث محمد أبو دقة دراسة مطولة حول أزمة التمثيل الفلسطيني بين منظمة التحرير الفلسطينية والسلطة الوطنية الفلسطينية. في زاوية المقالات يكتب الدكتور واصل أبو يوسف، أمين عام جبهة التحرير الفلسطينية حول الحال الفلسطيني داعياً إلى إعطاء أولوية لإعادة لحمة الوطن ولتفعيل منظمة التحرير ولتقييم مسار المفاوضات. كما يكتب هشام أبو غوش، عضو المكتب السياسي للجبهة الديمقراطية لتحرير فلسطين حول قرارت المجلس المركزي الأخيرة منوهاً إلى أهميتها في تعزيز ش...